Att sponsra något eller någon är att stödja en händelse, aktivitet, person eller organisation ekonomiskt eller genom tillhandahållande av produkter eller tjänster. Den person eller grupp som tillhandahåller stödet kallas för sponsor. Sponsring sker oftast med en förväntan om en kommersiell avkastning. Sponsring kan ge ökad medvetenhet om ett varumärke och en benägenhet att köpa en viss produkt så skiljer sig det från reklam. Till skillnad från reklam kan sponsring inte kommunicera specifika produktegenskaper. Det kan inte heller verka ensamt, eftersom sponsring kräver stödelement där ofta flera sponsorer går samman och betalar en mindre summa för att stödja ett lag eller en idrottare.
En väldigt vanlig form av sponsring är film. En person eller ett lag som är sponsrad av en viss produkt kan göra en kort film där de smyger in ett företags logotyp eller så kanske de använder produkten subtilt i något sammanhang de utför sin sport. Därför har filmproduktion blivit ett allt viktigare inslag i modern sponsring. Även stora Hollywoodfilmer kan ha sponsring i dem där de kan använda en produkt eller ha på sig ett klädesplagg eller liknande med ett företags logotyp på. Detta har visat sig vara ett väldigt effektiv sätt att få upp ögonen för en produkt.
Lagsponsorning sker genom att ett företag ger ekonomiska medel till enskilda lag. Ju mer pengar som ges desto större område och mer synlig plats tilldelas. I vissa fall kan lagsponsorn roteras mellan de primära och sekundära sponsorrollerna. Detta sker vanligen med racingteam som tävlar i flera olika länder som till exempel Formel 1. En lagsponsor kan ta den primära sponsringsrollen vid en deltävling i ett land där de är närvarande, till exempel en butikskedja.
Samma sponsor kan ta en sekundär sponsringsroll, eller ens inte vara med på bilen, i land som de har liten eller ingen närvaro eller är förbjudna enligt lag att sälja sina varor, såsom alkohol eller tobak. All sponsring bör baseras på avtalsförpliktelser mellan sponsor och den mottagande parten. Sponsorer och mottagaren bör fastställa klara villkor för alla berörda parter, för att definiera sina förväntningar avseende alla aspekter av sponsringsavtalet. Villkoren och beteendet av sponsring bör baseras på principen om god tro mellan alla parter i sponsringen.
Teknisk sponsring är en sponsor som främjar ett lag eller idrottsman genom partiell eller full betalning av varor och tjänster. Det kan vara allt från utrustning till transport och logi. I racinvärlden är det oftast i form av utrustning och bränsle som skänks till ett team och i utbyte får leverantören sin logotyp placerad på bilen eller motorcykeln.
Sponsring fungerar som bäst när det laget eller individen som vinner får tid i rampljuset. Eftersom det laget som vinner får delta i intervjuer och de därmed exponerar sin sponsring till max. Ett racingteam är ingeting utan sponsring och lång och kontinuerligt stöd leder ofta till framgångar. Sverige hade världens bästa förare 2017 där Internationella bilsportförbundet, arrangerade fem världsmästerskap 2017. Tre av titlarna gick till svenska förare och det hade varit omöjligt utan sponsring. Att vinna ett världsmästerskap betyder så klart stor internationell exponering och de som sponsrar en världsmästare får ofta betala stora summor, men tjänar formodligen också mycket på ett partnerskap.